In Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zaanstreek (SVZ) werken zes schoolbesturen samen aan passend en inclusief onderwijs. Het St. Michaël College (SMC) in Zaandam, waar Miriam Ruigrok rector-bestuurder van is, is een van die schoolbesturen. Voor het eind van afgelopen jaar lazen wij in hun nieuwsbrief naar ouders en leerlingen een mooi voorbeeld uit de praktijk. Met hun toestemming delen wij dit voorbeeld van passend en inclusief onderwijs.
Op de stoel van de rector
Een school vóór en dóór leerlingen. Met die gedachte neemt Miriam Ruigrok soms plaats aan de andere kant van haar bureau om te luisteren naar een leerling. Wat zou je doen als je in haar schoenen staat?
Een safe space
Een paarse stropdas, colbertje, zonnebril op: Christian Klos (5 havo) is er klaar voor. ‘Mag ik daar echt zitten?’ Inderdaad, hij mag plaatsnemen achter het, voor deze gelegenheid, keurig opgeruimde bureau van Miriam Ruigrok. Christian is een van de negen leerlingen die dit jaar deelnemen aan de Inclusief Onderwijs Groep (IOG), een project om onderwijs haalbaar te maken voor leerlingen die kopje ondergaan in een gewone klas door de stortvloed aan prikkels.
De IOG-groep zit in een vast lokaal, er is rust en regelmaat, en door de bijna individuele aanpak is het, zoals Christian zegt: ‘Werkzamer. Je hoeft veel minder te compenseren omdat je meer oppikt. Je hebt een diepere dialoog met de docent. Die ziet wat je doet en weet wat je kunt. Ik snap nu veel beter wat ik moet leren. Tijdens toetsweken viel ik altijd uit elkaar, nu kan ik het aan en haal voldoendes.’
Rector Christian beseft dat het heel luxe is dat dit project is gestart, maar hij zou het heel graag uitbreiden. Er zijn veel meer leerlingen voor wie dit goed zou uitpakken. ‘Mijn zelfvertrouwen is gegroeid en voor mijn gevoel ga ik echt vooruit. Maar ik heb vrienden die heel slim zijn, maar in de chaos raken ze hun intelligentie kwijt’.
Voor het ‘gewone Michaël’ zou hij willen pleiten voor meer pauzeplekken. ‘Nu moeten mensen staan omdat er geen ruimte is; het is te druk.’ De echte rector zegt dat ze hoopt dat, wanneer de verbouwing klaar is, dit probleem tot het verleden behoort.
Naast veranderen wil Christian ook zaken behouden. De cultuur waarin leerlingen en docenten dicht bij elkaar staan, daar moeten we volgens hem zuinig op zijn. ‘Als ik vrienden hoor die op andere scholen zitten, dan zijn de leraren hier chiller. Iedere docent is een persoon, betrouwbaar, en ze praten met passie over hun vak’.
Het SMC is ook een safe space voor leerlingen die misschien een beetje anders zijn. ‘Kijk, ik ben 187 cm lang en stevig, mij pesten ze niet zo snel. Buiten de lessen gebeurt dat soms wel, maar docenten en de school zijn alert en grijpen in als dat nodig is.’
‘Nog een paar maanden 5 havo Christian en dan? ‘Ik ga iets met informatica doen, daar sta ik een 9 voor. Daar is genoeg werk in, het is super interessant en misschien ga ik die kennis ooit doorgeven aan kinderen.’ ‘Pardon, leraar?’ ‘Ja, wie weet is dat mijn roeping. Continu met jonge mensen werken. Leuk!’
Lees meer over inclusief onderwijs.
Arjen van Ginkel
Bron: nieuwsbrief SMC, 19 december 2024