‘Ik geloof in partnerschap en samenwerking’

Interview met nieuwe teamleider over bovenschoolse voorzieningen

Janneke_Oussoren

Janneke Oussoren is per 1 juli teamleider bij het orthopedagogisch didactisch centrum (opdc) van SVZ waar de bovenschoolse voorzieningen, inclusief het kennis- en expertisecentrum in ondergebracht zijn. In een interview vertelt zij over deze nieuwe functie en de samenwerking met scholen.

Janneke woont met haar gezin met drie jonge kinderen in Monnickendam. Ooit stond ze zelf voor de klas en daarna was ze jarenlang als teamleider en onderwijsadviseur vooral actief in het basisonderwijs. Met een nieuw ondersteuningsplan en het orthopedagogisch didactisch centrum (opdc) dat is ondergebracht bij SVZ werkt ze sinds kort in de nieuwe rol van teamleider.

Tijdelijk een plek buiten de school

‘Nu de voorzieningen bij SVZ zijn ondergebracht zijn we een andersoortige organisatie geworden waarmee we veel meer impact kunnen maken op inclusief en passend onderwijs. Het opdc bestaat uit twee teams. Het team van het Kennis- en Expertisecentrum (KEC) met gedragswetenschappers. Een hechte club die inhoudelijk aan het bouwen is. En een team met medewerkers die drie bovenschoolse voorzieningen realiseren: Time Out Project (TOP), Begeleiding Beroepsvoorbereiding Zaanstreek (BBZ) en maatwerktrajecten. Mooie voorzieningen met kundige, gepassioneerde mensen die goede dingen goed doen.’

‘De voorzieningen bieden leerlingen tijdelijk een plek buiten de school met als doel terugkeer naar het reguliere onderwijs. Uiteindelijk willen we dat leerlingen meer en meer in het reguliere onderwijs terechtkunnen. We zijn begonnen om de samenwerking tussen de drie voorzieningen te versterken. Zo stemmen we vaker af met elkaar en zorgen we ervoor dat we meer op eenzelfde manier werken.’

‘Nu leren we elkaar beter kennen en zoeken we elkaar meer op. Er is bijvoorbeeld casuïstiek, waarbij het voor een leerling het beste werkt als de voorzieningen hybride samenwerken. Concreet voorbeeld: een leerling is toegelaten bij een maatwerktraject, maar volgt eerst de gedragslessen bij TOP. Daarna wordt vanuit de maatwerktrajecten ondersteuning geboden om de stap naar het reguliere onderwijs weer te maken. Ook andere ondersteuning, zoals schoolmaatschappelijk werk of jeugdhulp, betrekken we als dat de ontwikkeling van de leerlingen ten goede komt.’

Warme overdracht belangrijk bij terugkeer naar school

‘Ook als een leerling bij een van onze voorzieningen komt, blijft de school van inschrijving formeel (eind)verantwoordelijk voor die leerling. Samenwerken en goed afstemmen ten behoeve van die leerling tussen de bovenschoolse voorziening en de school van inschrijving is ook daarom van belang. Als de leerling er weer aan toe is om terug naar de school van herkomst te gaan, begeleiden we de overstap. Een soepele overgang is cruciaal voor succes en samenwerking is dus ook daar essentieel.’

‘De overdracht moet warm en rustig zijn voor de leerling en bijna altijd is korte of langere tijd nog maatwerk nodig in de school. Het is te simpel om te zeggen: een kind wordt tijdelijk uit school geplaatst en komt na afloop weer terug. De praktijk is weerbarstiger. Hoe langer een kind is weg geweest, hoe meer zorg daarvoor nodig is. Je hebt allerlei variaties om op te bouwen. Halve dagen opbouwen, iedere dag de mentor zien. Het is belangrijk dat we per leerling bekijken hoe we die overdracht samen gaan doen. Als scholen daar nog niet helemaal klaar voor zijn, of op toegerust, dan biedt het KEC ook ondersteuning.’

‘Aan iedere school in onze regio is een van onze KEC-gedragswetenschappers verbonden. Die kan de school ondersteunen bij vragen die er zijn over het goed terugkeren van de leerling. Samen zijn we lerende en casuïstiek kan ons ook helpen bij bijvoorbeeld proces- en beleidsvragen: wat kunnen wij leren van de leerling en van de situatie om het een volgende keer (nog) beter te kunnen doen?
Het KEC heeft ook een signalerende functie voor de bovenschoolse voorzieningen. Waar kan het beter in de communicatie bijvoorbeeld. Zo zorgen we samen voor een goed en passend overkoepelend aanbod voor de regio dat past bij onze gezamenlijke ambities.’

‘Het streven is dat er op de langere termijn steeds minder leerlingen gebruik hoeven maken van de bovenschoolse voorzieningen. Ik ga met de scholen in contact treden over wat er nodig is om zoveel mogelijk passend en inclusief onderwijs op de eigen school te kunnen realiseren. Inclusief onderwijs vraagt veel van iedereen. Er moeten aanpassingen worden gedaan en het vergt een andere manier van denken en werken dan je gewend was. Dat kost tijd en daar moet je aan werken.’

‘Ik geloof in partnerschap en samenwerking. En ik wil dit samen goed neerzetten met de scholen en met onze medewerkers. Want alleen samen kunnen we passend en inclusief onderwijs waarmaken voor al onze leerlingen.’

Kijk voor meer info onder begeleiden leerling. Ook hebben we momenteel een vacature Gedragswetenschapper KEC-Orthopedagoog/Psycholoog.